Blog

Transformeren door innoveren

13 juni 2016 gepost door Arno Schilders Business model Kaders

De experts van de RASCI-methode© werken regelmatig samen met organisaties die een innovatieve visie hebben. Deze innovatie-drang komt steeds meer voort uit nieuwe mogelijkheden op het gebied van communicatie- en informatietechnologie. Zeg maar de hedendaagse mogelijkheden van het internet en het hierdoor op een eenvoudige en snelle wijze ontsluiten van informatie.  Denk hierbij aan nieuwe software mogelijkheden, de Cloud en de toename van het gebruik van ‘mobile devices’ (smart Phone, tablet, laptop).

 

Innige relatie

Om gebruik te kunnen maken van innovatieve ontwikkelingen, dient het bestaande ‘Business model’ vaak aangepast te worden. De gevolgen van deze nieuwe ontwikkelingen worden vaak voor de gehele organisatie merkbaar. De innovatie bij bedrijven gaat daardoor hand in hand met het transformeren van de organisatie; het gevolg van het doorvoeren van een “nieuwe’’ werkwijze.

 

Om gebruik te kunnen maken van innovatieve ontwikkelingen, dient het bestaande ‘Business model’ vaak aangepast te worden.

 

Business model en processen

Dit geldt voor de eigen organisatie, maar zeker ook bij complete bedrijfsketens waarbij de betrokken partijen ook slimmer moeten gaan samenwerken. Van cruciaal belang bij zo’n transitie is dat alle partijen gezamenlijk, met de aanwezige kennis en expertise, een ‘Business model’ met de daarbij behorende processen, ontwikkelen. Dit kan mooi worden omschreven als het ‘activeren van de collectieve intelligentie’. Door deze betrokkenheid vooraf te realiseren zorg je voor voldoende draagvlak (de win-win houding) en voorkom je de angst voor de verandering. De noodzakelijke transformatie wordt zo van binnenuit gecreëerd en kan op een relatief eenvoudige wijze (zonder weerstand) worden geïmplementeerd.

 

Wij activeren daarmee de collectieve intelligentie binnen een organisatie.

 

Richting, vertrouwen & transparantie

De uitgangspunten die we bij RASCI Methode B.V. gebruiken om deze transformatie van binnen uit op te wekken zijn als volgt te omschrijven: Allereerst geeft het management de nieuwe (innovatieve) richting met bijbehorende kaders aan. Zonder heldere doelen van het management is er geen organisatie-transformatie mogelijk. Tegelijkertijd kan transformatie van binnenuit niet worden opgewekt zonder de betrokkenheid van alle partijen. Bij het stellen van de kaders staan de primaire processen centraal met het nieuwe ‘Business model’ als uitgangspunt.

 

Het management stelt dus de kaders, de invulling volgt vanuit het collectieve perspectief.

 

Voor het invullen van de transformatie maken we gebruik van de collectieve intelligentie. Doorgaans zijn de verschillende medewerkers van de organisatie expert met hun specialistisch vakkennis van het primaire proces. Door het samenbrengen van deze kennis kan de benodigde kennis worden verzameld en effectief worden ingezet bij het vaststellen van de “nieuwe” werkwijze. Het op deze wijze betrekken van alle lagen uit een organisatie vraagt wel een grote hoeveelheid vertrouwen, wat ons bij het laatste uitgangspunt brengt: 

 

Werken met volledige transparantie.

 

Het opzetten van een verandering brengt vrijwel altijd onzekerheid bij medewerkers met zich mee. Dit leidt vervolgens tot terughoudendheid of zelfs tegenwerking, hetgeen de slaagkans van de transformatie aanzienlijk moeilijker maakt. Door alle medewerkers te betrekken bij het proces en hier open en eerlijk over te zijn wordt het benodigde vertrouwen gecreëerd. Het doorvoeren van organisatorische transformatie is alleen mogelijk door het stellen van duidelijke doelen door het management (richting) bij betrokkenheid van de medewerkers (vertrouwen) en heldere communicatie en informatie (transparantie).

 

Slimmer Samen Werken

Mail

Plaats een reactie