Blog
Horizontaal organiseren
28 oktober 2024 Horizontaal organiseren VerantwoordelijkhedenVraagsturing, klantgedrevenheid, procesmanagement. In veel organisaties zijn dit actuele thema's die vaak blijven vastzitten op afdelingsgerichte werkwijzen en specialisaties. Het doorbreken van de verkokering of versnippering blijkt lastig. De roep om betere communicatie en afstemming is alom gehoord.
In plaats van naar het zijaanzicht van een organisatie te kijken, zeg maar de klassieke hark, kijken wij liever naar de bovenkant van een organisatie. Hoe mensen in een organisatie samenwerken over afdelingen en muurtjes heen.
Waarom zetten we eigenlijk niet mensen met dezelfde klanten bij elkaar?
Ik vraag me steeds vaker af waarom we eigenlijk mensen met dezelfde functie bij elkaar zetten?! Vaak krijg ik dan het antwoord dat dit 'efficienter' is of 'makkelijker overleggen'. Maar die voordelen zie ik echt niet, omdat mensen juist met andere disciplines samen moeten werken om iets voor elkaar te krijgen. En voor overleg kun je toch ook gewoon een meeting inplannen? Volgens mij is dat gewoon een oude reflex die helemaal niet zinvol meer is en dat kan volgens ons dus veel slimmer, zoals je ook in het filmpje kunt zien.
Deze problematiek én oplossingsrichting wordt namelijk op bijzondere wijze in beeld gebracht in bijgaande animatiefilm (Bron: Marc Kuypers, Copernicos Groep). Klik op het vraagteken en op start om de animatie af te spelen (6:30):
'No problem can be solved at the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.'
- Albert Einstein
Deze quote is extra op zijn plaats omdat Einstein zelf een kleine rol heeft aan het einde van deze animatiefilm. Mocht je interesse hebben om hier eens over van gedachten te wisselen, wij helpen u graag met deze nieuwe en inspirerende manier van organiseren.
Recent post
Horizontaal organiseren 3e RASCI-masterclass gepland Verkeersregels en verantwoordelijkheid? 2e RASCI-masterclassTags
Horizontaal organiseren Verantwoordelijkheden Masterclass RASCI Leergang Nieuws Boek KIB Interview RASCI-model Tips Continu verbeteren KISS Proceseigenaar Kaders NEN 7510 Klantcase Appreciative Inquiry Business model Online Basiscursus PM IRIS Risicomanagement ISO 9001:2015 RijnlandNieuwsbrief